ویژگی‌های لوله فولادی برق

ویژگی‌های لوله فولادی برق

 

  • معمولاً به‌جای لوله صلب گالوانیزه (GRC) استفاده می‌شود، زیرا هزینه آن کمتر می‌باشد.
  • ممکن است به‌خودی‌خود رزوه‌ای نباشد. اما می‌تواند با اتصالات رزوه‌ای که به آن گیره می‌شوند، استفاده گردد.
  • طول مجرا به یکدیگر و به تجهیزاتی با اتصالاتی از نوع گیره متصل می‌شود.
  • در ساختمان‌های تجاری و صنعتی، بیشتر از کاربردهای مسکونی رایج می‌باشد.
  • معمولاً از فولاد روکش‌شده ساخته‌شده است، اگرچه ممکن می‌باشد از آلومینیوم هم استفاده شود.
  • حدود ۴۰ درصد سبک‌تر از صلب گالوانیزه است.
  • کوپلینگ‌ها و کانکتورهای آن ممکن است از نوع فشاری یا پیچی باشند.
  • ممکن است در بیشتر مکان‌ها استفاده شود، اما به دلیل وزن سبک‌تر، دیواره نازک‌تر و اتصالات بدون رزوه یا پیچ، محدود به تأسیساتی است که در معرض آسیب فیزیکی شدید قرار نگیرد.
  • لوله فولادی برق را می‌توان هم روکار و هم توکار نصب کرد. در صورت نصب در مکان‌های مرطوب، باید طوری نصب شود که از ورود آب به لوله جلوگیری شود. اگر در مکانی نصب گردد که بخارهای خورنده وجود دارد، باید از لوله های مخصوص مقاوم در برابر خوردگی استفاده شود.

انواع لوله فولادی برق

لوله فولادی برق در طول‌های استاندارد ۳٫۷۵ متر در قطر ۲۰ یا ۲۵ میلی‌متر، مطابق با استانداردهای مختلف عرضه می‌شود. برای محیط‌های با شرایط محیطی سخت‌تر از لوله فولادی ضدزنگ درجه بالا ۳۱۶ استفاده می‌گردد. این نوع لوله قادر به مقابله با شرایط مملو از کلرید است و بنابراین برای کاربرد در صنایع غذایی، لبنیات، دارویی و شیمیایی ایده‌آل می‌باشد. از آنجایی‌ که مجرای فولادی ضدزنگ از نظر ظاهری هم زیبا است، پس می‌توان از آن برای مصارف معماری هم استفاده کرد.

نکاتی درباره نصب و اجرا لوله فولادی برق

برای دستیابی به یک سیستم سیم‌کشی برق مناسب، مهارت اولین پیش‌نیاز است. مجرا باید قبل از کشیدن کابل‌ها به‌طور کامل نصب شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به کابل‌ها، انتهای لوله‌ها باید باز گردند. همچنین جعبه‌های کشش باید متناسب و قابل‌دسترس باشند. از طرفی دیگر، مجرا باید به‌اندازه کافی توسط زین یا گیره پشتیبانی شود و نباید بیش از دو خم زاویه راست بین جعبه‌های کشش متوالی وجود داشته باشد. کل سیستم ازجمله اتصالات به کلیدها، اتصالات، تابلوهای توزیع، چرخ‌دنده‌های کنترل موتور و محفظه‌های فلزی سایر تجهیزات باید به‌طور مکانیکی پیوسته باشد و به‌درستی ارت شود.

اکثر سامانه‌های لوله فولادی برق در کارخانه‌ها و به‌صورت روکار اجرا می‌گردند. اما در ادارات یا جاهایی که مجرای لوله تحت تأثیر دودهای خورنده قرار می‌گیرد، ممکن است در بتن، در کف یا در دیوارهای پشت گچ یا سیمان و به‌صورت توکار اجرا شوند. در اجرای توکار لوله‌ها، طرح باید از قبل و به ‌دقت برنامه‌ریزی گردد و اتصالات باید محکم باشند تا از نفوذ بتن، سیمان یا گچ مرطوب به داخل مجرا جلوگیری شود.

جمع‌بندی

لوله فولادی برق برای محافظت از سیم‌های برق مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در این مقاله سعی شد چیستی این لوله‌، کاربردها و ویژگی‌های مختلف آن مورد بحث قرار گیرد. استفاده از این لوله‌ها به‌مرور فراگیرترشده است و به خاطر ظاهر زیبا و منسجمی که به محیط می‌دهد، راه خود را به منازل مسکونی نیز بازکرده ‌است.

 

 

دیگاه خود را ارسال کنید.