پروفیل و انواع آن

پروفیل چیست و انواع آن کدام است ؟

در میان انواع مصالحی که در ساختمان سازی کاربرد دارند، پروفیل جایگاه ویژه ای در میان آن ها دارد. علاوه بر اینکه انتخاب پروفیل با کیفیت می تواند در بالا ترین سطح کیفی ساختمان ، تاثیر به سزایی داشته باشد. ظاهر این محصول که انواع مختلفی دارد، می تواند نمای متفاوتی در ظاهر نهایی ساختمان پدید آورد. این مقاطع توپر و تو خالی یا به اصطلاح پروفیل های ساختمانی و صنعتی ، به دلیل تنوع در ابعاد و در نهایت کاربردشان، در انواع مختلفی از جمله آلومینیوم ، گالوانیزه ، آهنی و… در بازار آهن آلات موجود می باشند. از این رو این محصول با قیمت های متفاوتی در مراکز خرید مختلف به فروش می رسد. شاید مفهوم این سوال که پروفیل چیست همچنان برای شما روشن نشده باشد. از این رو امروز ما در این مقاله قصد داریم در خصوص مفهوم کلی پروفیل‌ چیست صحبت کنیم و شما را با انواع پروفیل های پرکاربرد بیشتر آشنا کنیم و مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پروفیل چیست ؟

اگر بخواهیم سوال پروفیل چیست را پاسخگو باشیم ، می توان گفت: پروفیل ها در واقع تجهیزات فلزی و غیر فلزی می باشند که دارای سطح مقطع های متفاوتی هستند. معنای لغوی پروفیل برگرفته از واژه profile می باشد که بیان گر شکل مقطع فولادی در صنعت است.

پروفیل ها طی فرآیند های متفاوتی از نورد گرم و سرد تولید می شوند که این دو نوع نورد، سبب ساخته شدن محصولات متفاوتی از قبیل میلگرد ، پروفیل درب و پنجره و… می شود. این تجهیزات به دلیل شکل ظاهری آن ها نظیر مربع، مستطیل،دایره و… قابل استفاده در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، ساختمان سازی، کشتی سازی و.. می باشند. در واقع پروفیل هم می توانند در انواع مقاطع باز مانند: نبشی ، ناودانی ، سپری و هم می توانند در انواع مقاطع بسته مانند: لوله و قوطی تولید شوند.

انواع مختلف پروفیل های ساختمانی و صنعتی دارای ضخامت های گوناگونی هستند و استحکام بالایی دارند. این مصالح ساختمانی با استاندارد های متفاوت در کشور های مختلفی تولید می شوند که معروف ترین استاندارد آن ها، استاندارد اروپایی DIN می باشد.

پروفیل یکی از انواع آهن آلات است که در ساخت در ،پنجره و لوله استفاده میشود، خریدار برای خرید هر محصول نیاز است آگاهی کامل درمورد آن محصول و انواع آن داشته باشد.
از نظر لغوی پروفیل (PROFILE) به معنای مقطع ثابت و طول زیاد است که در ساختمان‌سازی و ماشین‌سازی به کار می‌رود.

پروفیل‌ها بسته به سطح مقطع و سایر ویژگی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • تیرآهن: پروفیل با سطح مقطع H که کاربرد اصلی آنها در ساختمان‌های اسکلت فلزی می‌باشد.
  • میلگرد: پروفیل با سطح مقطع دایره توپر که معمولا دارای آج می‌باشند. کاربرد اصلی میلگرد در ساختمان‌های اسکلت بتنی می‌باشد که به عنوان آرماتور در بتن مسلح (بتن آرمه) قرار می‌گیرد.
  • لوله: پروفیل با سطح مقطع دایره توخالی .
  • قوطی: پروفیل با سطح مقطع مستطیل یا مربع توخالی.
  • نبشی: پروفیل با سطح مقطع ۲ ضلع عمود بر هم.
  • ناودانی: پروفیل با سطح مقطع U شکل.
  • پروفیل سه پر
  • پروفیل Z
  • پروفیل های در و پنجره
  • پروفیل با سطح مقطع U شکل
  • پروفیل باز ( مقاطع u ,z ) (Profile)

پروفیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تا به اینجا با تعریف پروفیل و انواع آن آشنا شدید، حالا سراغ این موضوع می‌رویم که این پروفیل‌ها چه کاربردهایی دارند:

– پروفیل‌های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده‌های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله‌ها و همچنین نرده‌کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمین‌های محصور شده و نرده پیاده‌روها و خیابان‌ها بکار می‌روند.

– پروفیل‌های مربع و مستطیل با مقاطع بزرگتر که معروف به ستونی می‌باشند موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان‌سازی دارند این پروفیل‌ها که در مقاطع مربع از ۶۰*۶۰ میلی‌متر تا ۲۷۰*۲۷۰ میلی‌متر و در مقطع مستطیل از ۴۰*۱۰۰ میلی‌متر تا ۱۳۵*۳۰۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند و ضخامت آنها از ۵/۲ تا ۸ میلی‌متر می‌باشند می‌توانند در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها بکار روند. همچنین اگر این پروفیل‌ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می‌توانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش‌ها استفاده شوند.

– از پروفیل‌های قوطی مربع و مربع مستطیل در صنایع خودروسازی نیز استفاده می‌شود.

– از پروفیل‌های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز استفاده می‌گردد.

– پروفیل‌هایی که به صورت Z تهیه می‌شوند اکثراً برای پوشش سقف سوله‌ها بکار می‌روند.

– پروفیل‌های نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می‌شوند. پروفیل نبشی از بال ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر و پروفیل‌های ناودانی ۱۰، ۱۲، ۱۸ در این دسته از محصولات قرار می‌گیرند. از پروفیل‌های نبشی می‌توان در ساختن چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب‌های فلزی بکار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی‌های کوچک در مواردی نظیر در کرکره‌ای مغازه‌ها بکار می روند.

 

پس از آشنایی با انواع پروفیل می‌خواهیم بدانیم که این پروفیل‌ها با استفاده از چه روش‌هایی تولید می‌شوند که این روش‌ها به شرح زیر هستند:

پروفیل نورد گرم:
از نورد گرم شمش فولادی ساخته می‌شود که از انواع آن، لوله، قوطی (شکل معمولی و شکل بال پهن)، ناودانی، سپری، تسمه، ورق ، میلگرد

پروفیل نورد سرد:
از شکل دادن ورق های فولادی از طریق خم کردن و پرس ایجاد می‌شود. از پروفیل‌های نورد سرد فقط در کارهای سبک ساختمانی استفاده می‌شود. مانند : لاپه‌ها، ناودانی، تیرهای تکیه گاهی سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان

 

دیگاه خود را ارسال کنید.