پروفیل و انواع آن

پروفیل و انواع آن

پروفیل در لغت به معنای ثابت ماندن است. در عمل تجهیزاتی هستن که در ساخت در و پنجره استفاده می‌شود. 

بخش اعظمی از پروفیل ها به دلیل کوچک بودن برای ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پروفیل‌های که مقطع بزرگی دارند، 

قطعا موارد مصرفی بیشتر دارد.ضخامت این پروفیل‌ها از ۱٫۵تا۸ میلیمتر می‌رسد و برای ساخت ستون یا اسکلت های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل و انواع آن

 انواع پر‌وفیل :

پروفیل‌های باز: پروفیل‌های باز معمولا برای ساخت تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی ، ناودانی مناسب می‌باشد. 

پروفیل‌های بسته: پروفیل‌های بسته برای ساخت لوله، قوطی، درب و پنجره، درب‌های کرکره برقی به کار می‌رود. 

چگونگی ساخت پر‌وفیل:

ساخت پروفیل از جایی شروع می‌شود که باید مواد اولیه را تهیه کنند و در انبار ذخیره کنند تا وارد مرحله تولید شوند.

 اول کلاف ها را وارد دستگاه برش می‌کنند تا به اندازه های مورد نظر برسند. 

برای ساخت پر‌وفیل از دو راه می‌توان وارد عمل شد روش مستقیم روش غیر مستقیم ولی در نهایت محصول هر دو روش از فرایند نورد سرد صورت می‌گیرد .

انواع پر‌وفیل که در بازار موجود می باشد 

قوطی: به پروفیلی گفته می شود که به شکل مربع یا مستطیل تو خالی می باشد.

نبشی: پروفیلی با دو ضلع عمود برهم

میلگرد: پروفیلی تو پر که دارای آج میباشد تیراهن بال پهن که به ان هاش نیز می گویند.

تیر آهن لانه زنبوری

تیر اهن ناودانی: پروفیلی که شبیح به حرف انگلیسی U میباشد.

 تسمه

پروفیل سه پر لوله: پروفیل هایی که توسط دستگاه هایی داخل لوله را خلی میکنند و شکل استوانه به خود می گیرد.

چهار پهلو 

موارد مصرفی پر‌وفیل:

 کاربرد در صنایع خوردروسازی

 کاربرد در ساخت درب و پنجره های اهنی

ساخت ستون و اسکله های فلزی 

پوشش سقفی لوله

ساخت پایه میز و صندلی و….

لوله و پروفیل

حتما نام لوله و پروفیل را شنیده اید، بیشتر هم تجربه آشنایی با این مصالح را در ساخت بناهای مختلف و ساختمان‌سازی داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام صبا پروفیل، لوله و پروفیل محصولاتی هستند که کاربرد بسیار زیادی در همه صنایع مثل صنعت خودرو و موتور سیکلت، ماشین‌سازی، قطعه سازی، محصولات دکوراتیو و حتی راه‌سازی دارند.

اساسا می‌توان گفت هر سازه‌ای برای شکل‌گیری نیاز به این مصالح دارد. لوله و پروفیل از مصالح پرکاربرد در گروه آهن‌آلات هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لوله و پروفیل فولادی با ما همراه باشید.

پروفیل ها از لحاظ ابعاد بسیار متنوع هستند، اگر به وسایل اطرافتان دقت کنید، موارد زیادی را به چشم خواهید دید که در آن‌ها از پروفیل‌ و لوله با جنس و ابعاد مختلفی استفاده شده است. انواع مختلف لوله و پروفیل فولادی شامل پروفیل مبلی و لوله مبلی (سبک)، لوله و پروفیل سیاه (سنگین)، لوله داربست، لوله گاز ، ستونی ها و … است.

لوله و پروفیل مبلی و کاربردهایش

پروفیل مبلی که با نام « پروفیل سبک » نیز شناخته می‌شود، مقاومت بالا و وزن سبکی دارد. این محصول از ورق روغنی (ورق نورد سرد) تولید می‌شود. پروفیل مبلی در محصولاتی مانند صنایع خودروسازی تا ساخت مبل و صندلی، اگزوز، کانکس و کانتینر و… کاربرد دارد.

دقت بالا در ضخامت و ابعاد، کیفیت سطحی مناسب، قابلیت آبکاری شدن، قابلیت کشش سرد، قابلیت فرم پذیری مطلوب و جوش پذیری از ویژگی‌های این دسته از پروفیل‌ها بیان شده است. پروفیل سبک یا مبلی دارای حدود ۱۰ ضخامت متفاوت است و عموماً با ضخامت ۰.۳ تا ۲ میلی‌متر تولید می‌شوند.

قیمت پروفیل مبلی به صورت معمول در واحد وزن اعلام می‌شود و این قیمت گذاری به عواملی مانند قیمت  ورق نورد سرد، قیمت ارز، تعرفه‌های گمرکی و … بستگی دارد.

قیمت پروفیل سبک ، در واحد وزنی، کمی از پروفیل سنگین بیشتر است اما هر آن هزینه پایین‌تری از پروفیل‌های دیگر دارد که این موضوع هم به ضخامت و وزن پایین پروفیل سبک برمی گردد.

یکی از قدرتمندترین مجموعه های فعال در زمینه لوله و پروفیل سبک در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت با هدف تامین نیاز کندانسور سازان، تولیدکنندگان لوازم خانگی، خودرو سازان، قطعه سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت کامل ترین سبد محصول را در بین کارخانه های دیگر تولید کرده و در حال حاضر لوله از قطر ۱۰ تا ۷۶ و از ضخامت ۰.۴ میلیمتر تا ۱.۵ میلیمتر در این کارخانه تولید می شود.

پروفیل سنگین سیاه

پروفیل سنگین که با نام پروفیل صنعتی یا ساختمانی هم از آن یاد می‌شود، پروفیلی با مقاطع مربع یا مستطیل شکل است که از ورق سیاه (ورق نورد گرم ۱.۵ میلیمتر به بالا ) و در ابعاد متنوع تولید می‌شود.

گستره مصرف این پروفیل‌ آهنی بسیار وسیع است، از مصارف ساختمانی به عنوان ستون و قوطی در و پنجره گرفته تا ساخت شاسی ماشین آلات سنگین و دستگاه های صنعتی کوچک و بزرگ، پروفیل آهنی یکی از اصلی‌ترین مصالح برای ساخت محصولاتی است که باید تنش‌های بالایی را تحمل کنند.

معمولاً پروفیل سنگین از ورق ضخامت ۱.۵ تا ۲.۵ میلی‌متر نورد گرم تولید می گردد. قیمت پروفیل در واحد وزن اعلام می شود (مثلاً هر کیلو۲۰۶۰۰ تومان یا هر تن ۲۰۶۰۰۰۰۰ تومان ) و غالباً این قیمت وابسته به ضخامت ورق آن است.

به این شکل که پروفیل های نازک تر قیمت بالاتری دارند ولی از آنجا که درصد کاهش وزن در شاخه بیشتر از درصد افزایش در قیمت است شاخه های سبک تر از یک پروفیل خاص ارزان تر هستند.

پروفیل های ستونی

بطور کلی هر کجا که نیاز به تحمل نیرو و تنش‌های بالا باشد، پروفیل ستونی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هاست. استفاده از ورق نورد گرم با ضخامت حداقل ۲ میلی‌متر و مقاطع مربع و مستطیل شکل باعث استحکام بالای پروفیل ستونی شده است و این نوع پروفیل گستره مصرف زیادی دارد، از مصارف ساختمانی در ساخت ستون و پل و خرپا گرفته تا ساخت شاسی ماشین آلات سبک و سنگین.

مقاومت خمشی و پیچشی بالا، جوش پذیری عالی، سختی سطحی و قیمت مناسب از دیگر خصوصیات این دسته از پروفیل است.

معمولاً قیمت قوطیهای ستونی برحسب واحد وزن اعلام می شود (به‌ عنوان مثال هر کیلو ۱۹,۸۰۰ تومان یا هر تن ۱۹,۸۰۰,۰۰۰ تومان) که این قیمت‌گذاری تابعی از قیمت جهانی ورق نورد گرم، قیمت ارز، تعرفه گمرکی، هزینه انرژی کارخانه ها و … است.

 

دیگاه خود را ارسال کنید.