شماره تماس: ۰۴۳۴۵۶۵-۰۹۱۲|info@loolehbargh.com

لوله مانیسمان چیست

ژانویه 3, 2022

By منتشر شده در 2022/01/03دسته بندی0 CommentsTags:

لوله مانیسمان چیست ؟

لوله مانیسمان به اصطلاح به لوله های فولادی بدون درز که از روش های سمبه زنی تولید می شوند گویند،در واقع اولین برند لوله های بدون درز که وارد ایران شد با برند مانسمان (manesmann) بود که بعد از آن نام این برند برروی لوله های بدون درز قرار گرفت مثل ریکا که نام یک برند است اما بر روی نام مایع ظرفشویی سایه انداخته است .

لوله مانیسمان

درباره کارخانه مانیسمان؛ تولید لوله های بدون درز

نام مانسمان بیش از یک قرن است که در سراسر جهان با بالاترین کیفیت لوله های فولادی ساخته شده است. در سال 1885 ، برادران Reinhard و Max Mannesmann اولین فرآیند لوله های فولادی بدون درز را اختراع کردند و در صنعت لوله کشی ، مهندسی و ساخت وسایل نقلیه انقلابی ایجاد کردند. در سال 1897 این شرکت همچنین تولید لوله های فولادی جوش داده شده به صورت طولی را آغاز کرد. مدتها بود که لوله هایی برای حمل آب و ساخت خط لوله در سراسر جهان ارسال می شدند.

 لوله های فولادی بدون درز چگونه تولید می شوند؟
لوله مانیسمان در ایران به نام لوله بدون درز نامیده می شود که از نام دانشمندی آلمانی که اولین بار این لوله ها را ساخت مشتق شده است. لوله مانیسمان از یک قطعه فولادی یک تکه ساخته می شود. در این روش لوله ها بدون درز است و برای ساخت آن یک قطعه شمش را گرم کرده و توسط سمبه ماتریس از یک قالب مخصوص عبور می دهند. سپس با غلطک های مخصوص تحت نورد و کشش قرار می گیرند تا به اندازه مورد نظر برسند.

مراحل تولید لوله مانیسمان به شرح زیر است:

۱-برش:
در مرحله اول شمش فولادی را بنا به خواسته سفارش دهنده به ابعاد گوناگون برش می دهند(ممکن است این شمش تولید داخل یا تولید کشورهایی چون اکراین باشد )
۲-مرحله گرمادهی:
شمش را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد
۳-سامانه لخ پرس :
در این مرحله شمش را بوسیله لخ پرس سوراخ می کنند
۴-دستگاه اللنگاتور:
فولاد گرم شده را با دستگاه اللنگاتور گرد میکنند
۵-مرحله شلیک سمبه:
میتوان گفت این مرحله جالب ترین مرحله تولید می باشد این مرحله مرحله شلیک سمبه به داخل شمش فولادی می باشدکه با سرعتی بالا سمبه ای به طول۱۲ متر راداخل شمش فولادی میکنند
۶-تاب گیری:
در این مرحله اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد صاف و یکدست می شود
۷-جداسازی سمبه:
در مرحله آزاد سازی سمبه ،سمبه داخل لوله از آن جدا می گردد
۸-مرحله کروی :
در این مرحله سروته لوله گرفته می شودو لوله به حالت گرد در می آید(قبل از این مرحله سر وته لوله حالت تیز و برنده داشته است)
۹-مرحله کشش:
در این مرحله لوله را به اندازه های گوناگون تا ۲۴ مترتحت کشش قرار می دهد
۱۰-مرحله سرد کردن:
لوله را با آب و با فرایندی مخصوص خنک می کنند
۱۱-مرحله اندازه گیری:
لوله خنک شده به انتخاب مشتری برش داده میشود(معمولا ۶متری)
۱۲-مرحله آزمایش یا تست:
با کامپیوتر لوله راتست می کنند تا ضایعات از مابقی جدا گردد
۱۳-مرحله کونیک شدن دو سر لوله :
در این مرحله سر و ته لوله با دستگاه کونیک و صاف می شود(بخاطر تسهیل امر جوشکاری)
۱۴-پولیش زدن :
این مرحله که تنها مختص مشتریان از کشورهای خارجی می باشد لوله بوسیله روغنی مخصوص پالیش می گردد (این عمل برای جلو گیری از زنگ زدن می باشد)
۱۵-بستن لوله ها
در مرحله پایانی لوله ها بسته بندی می شوند شکل بسته بندی شش ضلعی می باشد و با تسمه محکم بسته وآماده بارگیری می گردد

۳. لوله فولادی بدون درز در چه مکان هایی استفاده می گردد؟
با توجه به چنین ویژگی هایی ، لوله بدون درز می تواند برای مکان های حساس در برابر فشار بالاتر ، درجه حرارت بالاتر ، فشار مکانیکی بالاتر و جو خورنده مقاومت کند. بنابراین ، کاربردهای گسترده ای در کاربردهای نفت و گاز ، پالایشگاه ، پتروشیمی ، شیمیایی ، کود ، نیرو ، خودرو ، باربری ، مکانیکی و سازه ای و همچنین اطفاء حریق اماکن عمومی و مشاعات ساختمان ها دارد.

 تفاوت لوله های درز دار و بدون درز چیست ؟

به طور کلی، درز لوله های جوش داده شده به عنوان یک نقطه ضعف ، آسیب پذیر در برابر خرابی و خوردگی مشاهده می شود. با این حال ، پیشرفت در فرآیند تولید برای لوله های جوش داده شده ، استحکام و کارایی درز جوش را افزایش داده است ولی هنوز لوله های بدون درز از احتمال وجود درز ضعیف جلوگیری می کنند. به طور کلی ، لوله های فولادی جوش داده شده می توانند ۲۰٪ فشار کار کمتر از لوله های بدون درز را تحمل کنند.

لوله های بدون درز به دلیل نداشتن درز جوش داده شده ، فشار کاری بیشتری نسبت به لوله های جوش داده شده با همان مواد و اندازه دارند.
لوله های بدون درز مقاومت بالایی در برابر خوردگی را نشان می دهند زیرا پتانسیل کمی در ناخالصی ها ، نقص ها و اختلاف در چسبندگی دارد که ممکن است با محل جوش داده شده در لوله های جوش خورده همراه باشد.

لوله های بدون درز برای صحت جوش نیاز به آزمایش ندارند. لازم به ذکر است که این یک امر ضروری برای لوله های جوش خورده است.
هزینه لوله های جوش داده شده نسبت به لوله های بدون درز ارزان تر است و به راحتی در طول مداوم طولانی در دسترس است.

ضخامت دیواره لوله های جوش داده شده به طور کلی نسبت به لوله های بدون درز سازگارتر است. بدست آوردن یک نوار مسطح یکنواخت ضخیم و تولید یک لوله جوش داده شده راحت تر از کشیدن یک لوله بدون درز یکنواخت ضخیم از طریق اکستروژن آسان تر است. همچنین کیفیت سطح لوله های جوش داده شده بسیار بهتر از لوله های بدون درز است.
در مقایسه با لوله های جوش داده شده ، زمان تولید طولانی تر برای لوله های بدون درز لازم است.

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.

دیگاه خود را ارسال کنید.

Go to Top