لوله برق پلی آمید چیست و کاربرد آن

لوله برق پلی آمید محصولی است که برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها استفاده می‌شود. این لوله انعطاف‌پذیری بالایی دارد و مهم‌تر از همه اینکه از سیم‌ها و کابل‌ها در برابر سوختن یا آتش گرفتن محافظت می‌کند. در ادامه مطلب به معرفی این محصول، کاربردها و ویژگی‌ها آن می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

لوله برق پلی آمید چیست و کاربرد آن

معرفی لوله برق پلی آمید

لوله‌های مجرای سخت‌شده پلی آمید با استفاده از پلی آمید PA6 اصلاح‌شده ویژه تولید می‌شوند که با نام نایلون نیز معروف هستند. به دلیل استفاده از نایلون به‌عنوان ماده اولیه تولید، لوله‌های سخت پلی آمید از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار می‌باشند و خاصیت خودخاموش شوندگی ارائه می‌دهند. این لوله در برابر اشعه ماوراءبنفش (رنگ خاکستری) مقاومت دارد و در رنگ‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود که هرکدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، لوله‌های پلی ‌آمید رنگ سبز، نشانگر سیم‌کشی الکتریکی از کاربردهای هیدرولیک هستند.

کیفیت بالای ساخت لوله‌های برق پلی آمید

سازندگان لوله برق پلی آمید اطمینان حاصل می‌کنند که محصولات تولیدشده توسط آن‌ها به‌خوبی بررسی و آزمایش شده و مطابق با استانداردهای موردنیاز باشد. شرکت‌های درگیر در تولید این لوله بهترین لوله‌های استاندارد را ارائه می‌دهند که در حین استفاده بی عیب و نقص هستند. لوله پلی آمید با استفاده از کیفیت عالی مواد خام اولیه مانند پلی آمید PA6 اصلاح‌شده خاص، استحکام مکانیکی بالایی را ارائه می‌دهد. تولیدکنندگان لوله‌های پلی آمید کاندویت‌های PHG را در اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند، اما در صورت نیاز محصولات سفارشی را نیز به مشتریان ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های لوله برق پلی آمید

طبق تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، آینده لوله‌های پلی آمید به سمت روشن‌تری در حال حرکت است و در آینده شاهد استفاده بیشتری از این لوله‌ها در سیستم‌های برق‌کشی خواهیم بود. در اینجا برخی از ویژگی‌های این محصول آورده‌شده است که این موضع را تأیید می‌کنند:

  • هزینه پایین: سعی شده در تولید این لوله، هزینه‌ها تا حد ممکن پایین آورده شود تا هزینه‌های اضافی خرید لوله‌های پلی آمید برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق کاهش یابد.
  • دفاع در برابر حوادث غیرمترقبه: با افزایش مداوم استفاده از ماشین‌آلات سنگین، نیاز به محافظ برای کابل‌ها و سیم‌ها در برابر آتش‌سوزی و حوادث غیرمترقبه رو به افزایش است و لوله‌های پلی آمید محافظت خوبی در برابر این عوامل دارند.
  • گستردگی کاربرد: این لوله برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مانند تجهیزات بیمارستانی و دندانپزشکی، ماشین عمومی، موتورهای دریایی، آرایه‌های پنل خورشیدی، انواع راه‌حل‌های حفاظت از سیم و کابل مکانیکی و غیره به کار می‌رود.
  • آستانه تحمل دمای بالا: به دلیل تغییر شدید شرایط آب و هوایی و گرم‌تر شدن زمین، وضعیت در آینده نگران‌کننده خواهد بود. اما لوله‌های پلی آمید از آستانه تحمل دمایی بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • پاک و دوستدار محیط‌زیست: از آنجایی‌ که لوله برق پلی آمید از نظر زیست‌محیطی ایمن است، پس نگرانی خاصی درباره آسیب‌رسان بودن این لوله به طبیعت که دغدغه جهان امروز است وجود ندارد.

استانداردهای لوله‌های برق پلی آمید

ویژگی‌های لوله‌های برق پلی آمید باعث‌شده است از استانداردهای بالایی نیز برخوردار باشد. کیفیت این محصول، فوق‌العاده خوب است. بنابراین می‌تواند از آزمون‌های استاندارد سازمان‌های مختلف در سراسر جهان با سربلندی خارج شود. در اینجا به برخی از ویژگی‌های استاندارد این محصول اشاره شده است:

  • این محصول استاندارد در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شود.
  • استانداردترین نمونه‌های موجود در بازار با رنگ خاکستری و مشکی عرضه می‌گردند.
  • مطابق EN-61386-1/23 قادر به مدیریت مکانیکی است و در برابر ضربه، سایش و فشار مقاوم می‌باشد.
  • قابلیت خاموش شدن خودکار را دارد و همچنین فاقد گوگرد، هالوژن، فسفر و کادمیوم است.
  • کیفیت بالای ساخت لوله‌های برق پلی آمید

مزایای استفاده از لوله‌های برق پلی آمید

لوله‌های مجرایی پلی آمید در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس مختلف یا مگا پروژه‌ها به‌شدت توصیه می‌شوند. مزایای استفاده از لوله‌ برق پلی آمید در پروژه‌های دریایی و مناطق مستعد خوردگی نیز بسیار گسترده می‌باشد. مزایای این لوله در زیر آورده شده است:

  • انعطاف مکانیکی عالی
  • ارائه‌دهنده نصبی آسان و بدون دردسر
  • دارای ویژگی‌هایی مانند استحکام و مقاومت بالا
  • مقاوم‌، بادوام‌ و درعین‌حال وزن سبک‌
  • آستانه تحمل دمای وسیع (40- درجه سانتی‌گراد تا 120 درجه سانتی‌گراد)
  • از لحاظ شیمیایی بی‌اثر و خنثی و نیز سازگار با محیط‌زیست
  • افزایش‌دهنده طول عمر چراغ‌ها و سیم‌کشی‌های پل‌ها و پل‌های هوایی

کاربرد لوله برق پلی آمید

لوله‌های برق پلی آمید به عنوان روکشی محافظ برای سیم‌کشی برق ساختمان‌های تجاری، تولیدی، مسکونی و غیره عمل می‌کنند. بسیاری از مواقع پیش آمده است که سیم‌کشی ساختمان‌ها به دلایل مختلفی ازجمله دمای بالا، تابش مستقیم نور خورشید، خوردگی، پوسیدگی، جویده شدن توسط حشرات و حیوانات موذی، عوامل جوی و غیره دچار آسیب شده‌اند. در نتیجه این عوامل، سیم‌ها به‌اصطلاح اتصالی کرده‌اند و آسیب‌های مالی و جانی بسیاری را به وجود آورده‌اند. برای جلوگیری از این آسیب‌ها و نیز حوادث غیرمترقبه دیگر، متخصصان امر برق به محافظ و روکش یا همان مجرای لوله‌ای برای سیم‌کشی‌های برق روی آورده‌اند. لوله‌ برق پلی آمید یکی از بهترین گزینه‌ها برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق است.

جمع‌بندی

امر محافظت از سیم‌کشی برق و نیز کابل‌های آن بسیار مهم و حیاتی است. سهل‌انگاری در این موضوع، چه‌بسا هزینه‌های بیشتری نسبت به خرید لوله برق پلی آمید را در پی داشته باشد. این لوله‌ها در اندازه‌های مختلف و برای کاربردهای مختلف در بازار موجود هستند و نسبت به عملکرد مناسبی که دارند، از هزینه بسیار پایینی برخوردار هستند. در این مطلب با لوله‌های برق پلی آمید، ویژگی‌های، مزایا و کاربرد آن‌ها آشنا شدیم.

 

دیگاه خود را ارسال کنید.