By منتشر شده در 2020/10/26دسته بندیدیدگاه‌ها 4

تولید کننده لوله گالوانیزه برق ، یکی از انواع لوله سیاه درزدار، لوله گالوانیزه می باشد. روش ساخت این لوله ها به این گونه است که ورق سفید نورد داده شده، به شکل لوله یعنی استوانه تو خالی در آورده و پس از آن، درز ایجاد شده در آن جوش داده می‌شود. از این رو به این لوله‌ها، لوله گالوانیزه درزدار نیز گفته می شود.

لوله های گالوانیزه تولید شده در بازار به صورت شاخه ای و کیلویی می باشند و فروش این لوله ها در سایت های مختلف صورت می گیرد، برای خرید انواع لوله گالوانیزه همچنین مشاهده قیمت این لوله ها می توانید به سایت شرکت پتروگرایش کوشاورزان مراجعه کنید.

تولید کننده لوله های گالوانیزه برق

تولید کننده لوله های گالوانیزه برق ، این نوع از لوله ها را در سایز های مختلفی تولید می کند، به گونه‌ ای که قطعات این لوله بر اساس سفارشات، دارای سایزهای مختلفی خواهد بود. در رابطه با انتخاب سایز لوله گالوانیزه، باید گفت بهترین راه این است که نزدیکترین سایز به اندازه مورد نیاز که متداول می‌باشد، انتخاب شود که این موضوع، صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت.

تولید کننده لوله گالوانیزه برق ، کوچکترین سایز های لوله گالوانیزه سایز های ۰.۵، ۰.۷۵، ۲، ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ هستند و سایز های بزرگتر این لوله، بالاتر از ۱۴ خواهد بود.

برای همه سایزهای لوله، قطر داخلی با افزایش ضخامت دیواره تغییر می كند، به این صورت که هر چه دیواره ضخیم تر باشد، قطر داخلی كوچكتر می شود. به عنوان مثال برای همه سایزهای لوله، قطر داخلی با افزایش ضخامت دیوار، تغییر خواهد کرد. از این رو هر چه دیواره دارای ضخامت بیشتری باشد، قطر داخلی لوله نیز کوچک تر خواهد شد.

لوله های گالوانیزه در بازار، بیشتر با نام لوله های آهنی سفید شناخته می شود و در نامگذاری فرقی بین این دو نوع لوله گذاشته نمی شود. اما لوله های فولادی گالوانیزه نسبت به لوله های گالوانیزه آهن، سبک تر هستند و بیشترین کاربرد آنها در زمینه تهویه می باشد.

جنس این لوله از فولاد نرم است و برای ساخت آن، ورق فولاد را با با فشار از داخل قالب عبور می دهند و در آن درزهای موجود را بهم جوش می‌دهند، تا درز لوله ها از بین برود. در گام بعدی تولید، برای جلوگیری از زنگ زدگی، لوله ها را در یک ظرف از گالوانیزه یا همان روی قرار می دهند.

این نوع لوله ها نسبت به اسید از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و هر نوع اسیدی که برای چدن مضر باشد، برای لوله های گالوانیزه فولادی نیز مضر خواهد بود. این لوله ها با آب مشکلی ندارند و مجاورت با آب، باعث سخت تر شدن هر چه بیشتر آن ها خواهد شد.

تولید کننده لوله آهنی گالوانیزه برق

تولید کننده لوله آهنی گالوانیزه برق ، از طریق آهن سفید نورد داده شده و درزهایی که در این لوله ها وجود دارند، با دستگاه های مخصوص درزجوش به یکدیگر جوش داده شده و پس از این مرحله، این لوله ها را به یک مخزن که حاوی روی مذاب است، انتقال می دهند. از این رو به این لوله ها، لوله های درز دار نیز می گویند. لوله های گالوانیزه برق ، معمولا دارای رنگ های تیره و خاکستری هستند.‌ این لوله‌ها با توجه به نیاز بازار به دو شکل سبک و سنگین تولید می‌شوند.

اکثر لوله های گالوانیزه برق آهنی و فولادی را در ابعاد ۶ متری دوسر تولید می‌کنند که دو سر دنده، با قدرت ۲.۱ اینچ تا ۸ اینچ می باشد. قطر لوله های گالوانیزه برق به قطر های اسمی معروف بوده و به این شکل است که اندازه آن از قطر داخلی بیشتر و از خود قطر خارجی کوچکتر می باشد. اگر قصد خرید لوله گالوانیزه را دارید، باید این نکته را بدانید که این لوله ها بر اساس نمره هایی که دارند، در بازار شناخته می شوند. این لوله ها از طریق دنده پیچی همچنین با استفاده از مواد مخصوص، به یکدیگر اتصال پیدا می کنند.

در رابطه با تقسیم بندی انواع لوله گالوانیزه، باید گفت که بر اساس نوع جنس فلزی که در این لوله ها به کار رفته است، این لوله ها دارای دو دسته لوله گالوانیزه آهنی و لوله گالوانیزه فولادی می باشند.

لوله گالوانیزه برق آهنی

لوله های گالوانیزه برق آهنی معمولا به رنگ خاکستری و تیره هستند و از طریق رنگ، قابل شناسایی می باشند. این لوله ها که به آن ها لوله درزدار نیز گفته می شود، به دو نوع گالوانیزه متوسط و سبک تقسیم بندی شده و نورد داده شده نیز هستند.

نحوه گالوانیزه کردن این لوله ها به این شکل است که زمانی که ورقه های نورد را به شکل استوانه می سازند، لبه ها و شکافی که ایجاد شده است را با استفاده از دستگاه‌ ها به یکدیگر متصل کرده و جوش می دهند و سپس لوله ها در حمام فلز روی که در آن روی به شکل مذاب در آورده شده است، فرو می روند و از این طریق گالوانیزه می‌شوند.

لوله گالوانیزه فولادی

لوله گالوانیزه فولادی

در رابطه با لوله های گالوانیزه فولادی نیز باید گفت که این لوله ها معمولا برای تهویه به کار برده می شوند. در تخلیه فاضلاب ساختمان ها نیز، از این لوله ها استفاده می شود. چون لوله های گالوانیزه فولادی، جنسی از فولاد دارند، در زمان ساخت، برای بالا بردن مقاومت آن ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی، آن ها را در وانی پر از فلز روی مذاب قرار می دهند، تا از این طریق روی آن ها عمل گالوانیزاسیون صورت گیرد.

در صنعت، استفاده های زیادی از لوله های گالوانیزه می‌شود. همچنین برای ساختمان های مسکونی، از این لوله ها استفاده می شود، زیرا لوله های گالوانیزه علاوه بر اینکه بسیار مقاوم و بادوام هستند، از نظر هزینه و قیمت نیز به صرفه می باشند. این لوله ها قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارند. به همین دلیل، این لوله ها مورد استقبال عده زیادی قرار گرفته است. در صورتی که شما نیز قصد خرید انواع لوله گالوانیزه را دارید، می توانید این لوله ها را بر اساس نمره های آن ها انتخاب کنید.

لوله گالوانیزه تست و غیرتست

لوله های گالوانیزه تولید شده، اگر قرار باشد برای انتقال گاز و مایعات به کار گرفته شوند، باید تحت تست هیدرواستاتیک یا عدم نشتی قرار گیرند که در این صورت به این لوله ها، لوله گالوانیزه تست می گویند. ولی اگر قرار باشد در کاربرد های دیگر، مثلا به عنوان داربست در گلخانه، صنعت، ساختمان و … مورد استفاده قرار گیرد، دیگر نیازی به انجام این تست نیست. بنابراین به چنین لوله هایی که مورد تست و ارزیابی قرار نگرفته اند، لوله گالوانیزه غیرتست میگویند.
در صورتی که می خواهید انواع لوله تست آب را خریداری کنید، از طریق شماره های موجود در قسمت تماس با ما، می توانید برای بهترین انتخاب لوله در زمینه کاری خود از کارشناسان فروش مشاوره های لازم را دریافت کنید.

تولید کننده انواع لوله گالوانیزه برق توسط تولید کننده ها

تولید کننده لوله گالوانیزه برق این لوله ها را در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌کند. معمولا لوله های گالوانیزه در انواع زیر تولید می شوند :

تا قبل از سال ۱۹۷۰، از لوله گالوانیزه به عنوان لوله های آب رسانی در ساخت و ساز استفاده می شد. ولی اکنون در فضا های باز و در مکان هایی که نیاز به استفاده از استحکام فولاد است، مثل بسته های نرده و ریل و همچنین به عنوان نرده های محافظ و داربست، از این لوله ها استفاده می شود.

‌از جمله مهمترین ویژگی هایی که لوله های گالوانیزه دارند، قابلیت بازیافت آن ها است.‌ لوله گالوانیزه در صورتی که در کوره حرارت داده شود، دوباره قابل استفاده است و برای تولید محصولات جدید، می توان از آن ها استفاده کرد. لوله گالوانیزه به لوله سفید نیز معروف است. این لوله ها کاربرد بسیار گسترده ای دارند و در خطوط انتقال آب و گاز استفاده زیادی از آن ها می شود.

بیش از ۵۰ سال است که از لوله های گالوانیزه، در صنایع مختلف استفاده شده و هر روز نیز استفاده بیشتری از این لوله ها می شود. در رابطه با کاربرد این لوله ها باید گفت که لوله های گالوانیزه فقط به انتقال مایعات محدود نیستند و قسمت عمده ای از خطوط انتقال گاز، توسط لوله های گالوانیزه صورت می‌گیرد.

در سیستم‌های آبیاری نیز، این لوله ها دارای استفاده های زیادی هستند و همچنین جهت لوله های انتقال در سیستم ها از جمله سیستم‌های آبیاری چرخشی، آبیاری خطی لوله های گالوانیزه به کار برده می شوند.

لوله گالوانیزه گرم

لوله های گالوانیزه از جمله لوله های سیاه درزداری هستند که پس از جوشکاری درز آن ها از طریق دو روش گرم و یا سرد گالوانیزه خواهند شد. در تولید لوله های گالوانیزه از فولاد نرم استفاده می‌شود و سپس فرایند گالوانیزاسیون به روش سرد یا گرم بر روی لوله انجام می شود.‌

گالوانیزاسیون به روش گرم یک فرایند محبوب است که از آن در ساخت لوله استفاده می شود. در این روش، لوله را در حمام فلز روی غوطه ور می کنند. در روش گالوانیزاسیون سرد، ضخامت لایه روی ایجاد شده، کمتر از ضخامت لایه پوشش روی در حالت گرم می باشد.

روش گالوانیزاسیون سرد از جمله روش هایی است که مثل اسپری کردن با پوشش دهی الکترولیتی بوده و به علت اینکه پوشش ایجاد شده بر روی آن نازک است ممکن است پس از مدتی از بین برود. امروزه از لوله های گالوانیزه گرم بیشتر از لوله‌ های گالوانیزه سرد استفاده می‌شود. زیرا این لوله ها در شرایط مختلف آب و هوایی دارای کاربرد هستند.

به طور کلی باید گفت که لوله های گالوانیزه گرم در مقایسه با لوله های گالوانیزه سرد، براق تر هستند و طول عمر لوله گالوانیزه گرم بیشتر از نوع سرد است‌.

لوله گالوانیزه گرم نوعی از لوله های گالوانیزه فولادی و لوله گالوانیزه آهنی است که عملیات آبکاری روی آن در دمای بالا یعنی ۴۲۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد و با استفاده از فلز روی، این لوله پوشش داده خواهد شد.

عناصر قلع یا روی با مولکول های آهن، واکنش شیمیایی داده و می‌تواند باعث اتصال محکم و مقاوم میان این عناصر و فلز لوله  شود. لوله گالوانیزه گرم، دارای مقاومت بیشتری در مقایسه با لوله های گالوانیزه سرد می باشد.

مشخصات و ویژگی های لوله گالوانیزه گرم

برای اولین بار کشور فرانسه در سال ۱۸۳۶ از لوله گالوانیزه در صنایع خود استفاده کرد و به مرور و با توسعه و گسترش صنایع از این لوله ها به عنوان سازه انواع گلخانه استفاده کردند. به طور کلی به لوله های گالوانیزه ای که درساخت سازه های گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرند، لوله گالوانیزه گلخانه ای گفته می شود.

لوله گالوانیزه گرم گلخانه ای

لوله گالوانیزه گرم گلخانه ای

نخستین بار در کشور فرانسه در سال ۱۸۳۶ از لوله گالوانیزه در صنایع استفاده شد و به مرور زمان با توسعه و گسترش صنایع، این لوله به عنوان سازه در انواع گلخانه به کار برده شد. به طور کلی در تعریف لوله های گالوانیزه گلخانه ای باید گفت که لوله هایی که در ساخت سازه گلخانه از آن ها استفاده می شود، به لوله گلخانه ای معروف هستند.

میزان عمق نفوذ فلز روی در لوله های فولادی که با استفاده از فرآیند گالوانیزاسیون آبکاری گرم ایجاد می‌شود، حدود ۳۵ تا ۶۵ میکرون خواهد بود. این در حالی است که لوله های گالوانیزه سرد یا براق مبلی، دارای عمق فلز روی آبکاری شده تا ۱۵ میکرون هستند.

با در نظر گرفتن شرایط محیطی که لوله های گالوانیزه در آن استفاده می شوند، می‌توان گفت که عمر مفید این لوله ها تقریباً حدود ۲۵ تا ۳۰ سال خواهد بود که در دمای ۴۲۵ درجه سانتی‌گراد و همچنین ادغام شدن مولکول های قلع و فولاد، موجب افزایش بیشتر طول عمر لوله گالوانیزه آبکاری گرم خواهد شد.

لوله های گالوانیزه گلخانه گرم، کیفیت بسیار بیشتر و مقاومت بسیار خوبی دارند. عمل گالوانیزاسیون بر روی انواع لوله های فولادی موجب می شود تا این لوله ها از مقاومت بیشتری برخوردار شده و چون این لوله ها در محیط گلخانه که دارای دمای تقریباً گرم و فضای مرطوبی استفاده می‌شوند، موجب خواهد شد تا لوله گالوانیزه گرم دچار زنگ زدگی نشود.

در حقیقت باید گفت که در روش گالوانیزاسیون گرم که برای لوله گلخانه ای از آن استفاده می شود، عناصر فلز روی با فولادی که لوله از آن تولید خواهد شد، ادغام شده و آن را به لوله گالوانیزه ضد زنگ و ضد خوردگی تبدیل خواهند کرد. از سوی دیگر، عمل گالوانیزاسیون گرم لوله فولادی، جلوی خوردگی و زنگار لوله گلخانه ای را خواهد گرفت و در اثر ضربه دیدن لوله، مقاومت آن از بین نرفته و روکش روی آن حفظ خواهد شد.

لوله های گالوانیزه گلخانه ای که از طریق روش آبکاری گرم، گالوانیزه می شوند، دارای طول عمری حدود ۱۵ تا ۲۰ سال هستند. از سوی دیگر تفاوت بین لوله گالوانیزه گرم و سرد، موجب می‌شود تا لوله گالوانیزه گرم دارای قیمت بالاتری در مقایسه با لوله گالوانیزه آبکاری سرد گلخانه ای باشد. ولی این موضوع روی ساخت گلخانه ها با استفاده از لوله گالوانیزه سرد، تاثیری نگذاشته است.

لوله های گالوانیزه گلخانه ای را در شاخه‌های ۶ متری می سازند و با توجه به نقشه ساخت گلخانه، با سنگ فرز این لوله ها بریده شده و در سایزهای مربوطه در خواهند آمد. معمولاً ۱۴ درصد از وزن لوله گالوانیزه گلخانه ای را ضخامت ۲ میلی متری روکش گالوانیزه آن، یعنی عنصر روی یا قلع، تشکیل خواهد داد که بهترین حالت، جهت فراهم کردن استحکام بالای آن می باشد.‌

نحوه تشخیص دادن تفاوت میان لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

میان لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد، تفاوت های زیادی وجود دارد. با توجه به تعاریف و نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، لوله گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد را می‌توان طبق رنگ این لوله ها تشخیص داد. این گونه که لوله گالوانیزه گرم، به علت عملیات شیمیایی که بر روی آن صورت می‌گیرد، در زمان عملیات گالوانیزاسیون و آبکاری در دمای بالا، رنگ آن بسیار براق تر از لوله گالوانیزه تولید شده به روش آبکاری سرد خواهد بود. همچنین در لوله های گالوانیزه سرد با توجه به ضخامت ورق لوله، میزان براق بودن لوله مشخص می شود.

مثلاً لوله هایی که دارای ضخامت ۱ و ۱.۵ میلی متر هستند، براق تر از لوله های با ضخامت بالا تر بوده و علت آن هم وجود ورق های براق تر و روشن تر، برای ساخت این لوله ها می باشد. یکی دیگر از تفاوت هایی که میان لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد وجود دارد، این است که معمولا لوله های گالوانیزه گرم به شکل دو سر رزوه دنده ساخته می‌شوند، در حالی که برای تولید لوله های گالوانیزه سرد از روش بدون رزوه استفاده می شود و البته امکان رزوه دار کردن این لوله ها نیز وجود دارد.

کاربرد های لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم برای انتقال گاز زغال سنگ موجود در معادن و همچنین انتقال بخار، مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از این لوله ها برای انتقال آب استفاده می شد، اما از آنجا که عمر این لوله ها محدود بوده است، پس از مدتی دچار زنگ زدگی می شدند.

از لوله های گالوانیزه گرم، می توان برای مواردی چون انتقال گاز، زغال سنگ موجود در معادن و همچنین انتقال دادن بخار استفاده کرد. در زمان های گذشته این لوله ها جهت انتقال آب به کار برده می‌شدند، ولی چون عمر این لوله ها بسیار محدود بود، پس از مدتی این لوله ها دچار زنگ زدگی می شدند و سپس آهن اکسید شده با آب موجود در این لوله ها ترکیب می‌شد و رنگ آن به رنگ زرد تغییر پیدا می کرد.

همچنین به علت زنگ زدگی لوله جداری داخلی آن، صافی خود را از دست می‌داد و زبر می شد. از این رو شرایط تجمع باکتری داخل لوله ها ایجاد می شد. به همین علت در سال ۱۹۶۰ جهت انتقال آب، استفاده از لوله گالوانیزه ممنوع شد. از لوله های گالوانیزه گرم می توان برای پوشش دهی قطعاتی که در فضای باز به کار می روند مثل لوله های آب با ضخامت بالا، گارد ریل جاده ها، دکل های مخابراتی، دکل های فشار قوی برق و تیر های برق استفاده کرد.

چون لوله های فولادی گالوانیزه، لوله هایی هستند که از جنس فولاد کربنی ساخته می‌شوند، این لوله ها با در نظر گرفتن نوع فرایند آبکاری، به دو لوله فولادی گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد تقسیم بندی خواهند شد. در زمان فرآیند گالوانیزه کردن لوله، بر روی لوله فولادی، پوششی از روی قرار می‌ دهند، از این رو در برابر خوردگی مقاوم بوده و در معرض رطوبت، دارای مقاومت بیشتری خواهند بود.

گالوانیزه سرد

در رابطه با روش گالوانیزه سرد باید گفت که در این روش که به الکترولیز نیز معروف می باشد، نمک روب را درون محلول آبی و اسیدی می ریزند و بر روی قطعه مورد نظر آن را اسپری می کنند. ضخامت لایه گالوانیزه ای که در این روش تولید می‌شود، حدود ۲۵ متر می باشد. ظاهر لایه روی یا زینک، در روش گالوانیزه سرد، یکنواخت و براق خواهد بود. لوله گالوانیزه سرد در دمای پایین‌تر آبکاری می‌شود و حالت روکش مانندی از zn، بر روی این لوله قرار خواهد گرفت.

طول عمر مفید این لوله ها در زیر خاک در نهایت بین ۳ تا ۴ سال خواهد بود و روی خاک و در جاهای مرطوب، طول عمر مفید آن ۵ سال می باشد. لوله فولادی گالوانیزه سرد در صورتی که در جای خشک و روی زمین، جایی که به آن آفتاب برسد و رطوبت چندان زیادی نداشته باشد، دارای طول عمر تا حدود ۸ سال خواهد بود.

گرم یا سرد بودن لوله های گالوانیزه، به فرآیند تولید آن ها بستگی داشته و لوله گالوانیزه سرد به علت اینکه فرایند تولید آن در دمای پایین صورت می گیرد، پیوند میان اتم های فلز روی و اتم های لوله فولاد در آن ضعیف تر خواهد بود. از این رو دارای طول عمر کمتری در مقایسه با لوله گالوانیزه گرم می باشد.

به طور کلی باید گفت که لوله های گالوانیزه سرد اگر در زیر خاک از آن استفاده شود، طول عمر آن ها سه تا چهار سال می باشد. با وجودی که اگر این لوله ها به عنوان سازه گلخانه ای به کار برده شوند، دارای طول عمر مفید پنج سال می باشند. این دسته از لوله های تولید شده در محیط های خشک می تواند تا ۸ سال دوام داشته باشد. اگر برای انتخاب لوله گالوانیزه موضوع براقی لوله مدنظر باشد، پس لوله گالوانیزه سرد نسبت به لوله گالوانیزه گرم، براق تر است.

تولید کننده لوله گالوانیزه سرد

تولید کننده لوله گالوانیزه برق

در رابطه با فرآیند تولید لوله گالوانیزه سرد باید گفت که در این فرآیند، نمک روی را در محلول آبی و اسیدی می ریزند و سپس آن را بر روی فلز پایه مورد نظر اسپری خواهند کرد. لایه ای در این صورت ایجاد می‌شود که دارای ظاهری براق و یکنواخت بوده و از ضخامتی حدود ۲۵ میکرون برخوردار می‌باشد. ضخامت لایه رویی، در روش غوطه وری نسبت به روش گرم، کمتر بوده و چون zn بر روی قطعات اسپری می ‌شود، نسبت به گالوانیزه گرم مقاومت مواد چسباننده آن کمتر خواهد بود. همچنین به علت اسپری کردن عنصر روی به داخل قطعات نفوذ خواهد کرد و با خراش سطحی و عمیق احتمال دارد که بیشتر در معرض اکسید شدن قرار گیرد.

پوشش دهی به روش مکانیکی

برای قطعات ریز ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی متری، پوشش دهی مکانیکی مناسب می باشد که دارای وزنی کمتر از نیم کیلوگرم باشد. عملیات پوشش دهی در این روش از طریق غوطه ور کردن در ترکیب شیمیایی از پودر روی و ذرات شیشه صورت می گیرد. به این صورت که پس از آماده سازی قطعات، آن ها را با استفاده از پوشش مس می پوشانند و با ترکیب شیمیایی پر کرده و زیر و رو خواهد کرد تا ذرات zn، بر روی قطعه قرار گیرد.

اسپري نمودن روي (متاليزينگ)

در این روش برای پوشش نمودن روی، آن را داخل یک تفنگ پودر روی ریخته و سپس حرارت می دهند تا مذاب شود و بعد مذاب حاصله را با کمپرس هوا یا گازهای حاصل از احتراق، با سرعت بسیار مناسبی روی قطعات ‌می پاشند.

رنگ كردن با روی

برای رنگ کردن روی، ابتدا سطح ورق را با استفاده از سنگ سایش داده و سپس فرچه رنگ را از طریق پاشش یک لایه رنگ، روی سطح ورق می‌گذارد و لایه تشکیل شده دارای ۹۲ تا ۹۵ درصد روی می باشد.

آماده سازی فلزات برای گالوانیزاسیون

برای اینکه روی بتواند به سطح فلز بچسبد و لایه محافظ را ایجاد کند، لازم است سطح فلز کاملا تمیز و از هرگونه ناخالصی و زنگ‌ زدگی و آلودگی دور باشد. از این ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍رو پ‍‍‍‍‍‍یش از عملیات گالوانیزاسیون، لازم است فلزات را در محلول اسیدی مانند اسید سولفوریک و اسید کلریدریک در کنار ایجاد لرزش و حرکت غوطه ور قرار دهند، تا آلودگی ها و اضافاتی که بر روی سطح آن وجود دارد از بین برود.

سپس عملیات گالوانیزه سرد یا گرم را آغاز می‌کنند که البته لازم به ذکر است که ورقه هایی که در بازار به عنوان ورق گالوانیزه به فروش می رسند نیز، با روشی تقریباً مشابه آبکاری گرم تولید شده اند.

تفاوت میان لوله گالوانیزه سرد و گرم

لوله های فولادی از جمله لوله های پرکاربردی هستند که در صنایع مختلف از آن ها استفاده می شود. ‌زیرا دارای انواع مختلفی هستند و در سایز های گوناگون تولید می شوند. لوله های فولادی برای اینکه در برابر مواد خورنده و سایش محافظت شوند، روی آن ها پوششی از فلز روی قرار می دهند و به لوله های گالوانیزه تبدیل خواهند شد.

از قدیمی ترین روش های گالوانیزه کردن فلزات، گالوانیزه به روش گرم می باشد که از ۱۵۰ سال پیش تاکنون این روش استفاده شده است. در روش گالوانیزه گرم لوله فولادی را در روی مذاب با دمای ۴۶۰ درجه سانتیگراد غوطه ور می کنند تا بر روی آن پوششی به وجود آید.

سپس لوله را از محیط روی مذاب خارج می‌کنند و با اکسیژن و کربن واکنش خواهد داد و به لایه مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی تبدیل خواهد شد. لایه گالوانیزه در این روش دارای ضخامتی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است که ظاهرا لایه روی در روش گالوانیزه گرم به صورت مات و کدر خواهد بود و دارای رنگ طوسی می باشد و سطح صاف و یکنواختی ندارد.

در مقایسه بین لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد باید گفت که لوله گالوانیزه گرم دارای طول عمر بیشتری بوده چون در دمای ۴۶۰ درجه سانتیگراد آن را آبکاری می کنند. در اصطلاح آبکاری گالوانیزه سرد و گرم را روی بری یا قلع بری می گویند.

هنگامی که در این دمای بالا یعنی در دمای ۴۶۰ درجه لوله را آبکاری گرم می کنند، مولکول های قلع با مولکول های آهن و لوله فولادی واکنش شیمیایی خواهد داد و اتصال محکم و مقاومی در آن ها شکل خواهد گرفت که باعث می شود لوله های گالوانیزه گرم نسبت به لوله های گالوانیزه سرد دارای مقاومت و دوام بیشتری باشند.

در روش گالوانیزه گرم که دارای ضخامت ۲ میلیمتر می باشد، میزان روی بری آبکاری گرم ۱۴ درصد از وزن لوله گالوانیزه گرم را شامل خواهد شد. عمر مفیدی که لوله های گالوانیزه گرم دارند، بین ۲۵ تا ۳۰ سال خواهد بود. با وجودی که در بهترین شرایط یک لوله گالوانیزه سرد می‌تواند حداکثر تا هشت سال عمر داشته باشد. دمای ۴۶۰ درجه سانتیگراد و همچنین ترکیب شدن مولکول های قلع و فولاد موجب می‌شود تا لوله‌های آبکاری گرم دارای طول عمر بیشتری باشند.

کاربرد گالوانیزه سرد و گرم

برای پوشش فلزاتی از گالوانیزه سرد استفاده می‌شود که دارای مصارف بهداشتی هستند یا ورق و لوله هایی که ضخامت کم و قطعات فلزی ریز داشته باشند. در ساخت پیچ و مهره و قطعه سازی نیز از روش گالوانیزه سرد استفاده می شود. اما روش گالوانیزه گرم بیشتر برای پوشش دهی قطعاتی به کار برده می شود که در فضای باز از آن ها استفاده می‌شود.

به عنوان مثال برای گاردریل جاده ها، دکل مخابراتی، دکل های فشار قوی، برق، لوله های آب با ضخامت بالا و تیرهای برق از روش گالوانیزه گرم استفاده می شود تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارای مقاومت بهتری باشد.

تفاوت میان لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد

در مقایسه بین لوله های گالوانیزه گرم و سرد لوله گالوانیزه گرم به علت حرکت شیمیایی انجام شده در هنگام آبکاری بر روی لوله های گالوانیزه گرم و همچنین به علت دمای بالاتر کار نسبت به لوله های گالوانیزه سرد براق تر هستند. در لوله های گالوانیزه سرد میزان براق بودن لوله به جنس لوله و ورق لوله سفید بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال لوله هایی که دارای ضخامت ۱ میلی متر هستند، چون ورقه براق تری دارند، گالوانیزه روی آن ها براق تر خواهد بود. ولی به طور کلی گالوانیزه گرم نسبت به گالوانیزه سرد براق تر خواهد بود.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که لوله های گالوانیزه سرد و گرم دارند در این است که لوله های گالوانیزه گرم را بیشتر به صورت دو سر رزوه دنده تولید می‌کنند ولی لوله های گالوانیزه سرد بدون رزوه تولید می‌شوند و امکان رزوه دار کردن آن ها وجود دارد. همچنین باید گفت که لوله های گالوانیزه سرد جهت تولید نیپل دو سر دنده به کار برده می شوند.

شما می توانید برای سفارش انواع لوله گالوانیزه و اطلاع از به روز ترین قیمت ها، از قسمت تماس با ما اقدام کنید. همچنین می توانید از راهنمایی کارشناسان ما به صورت تلفنی بهره مند شوید. با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها 4

  1. […] تولید کننده لوله گالوانیزه ، آن را در انواع مختلفی به بازار عرضه می کند. این لوله ها از ظرفیت‌های متعددی برخوردار بوده و امکان عبور سیم های برق با ظرفیت‌های مختلف از میان آن ها وجود دارد. لوله های فولادی گالوانیزه برای مصارفی مثل ساختمان‌های مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، ساختمان های تجاری، مساجد و … به کار برده می‌ شوند. […]

  2. […] دارای تفاوت‌های زیادی هستند. در کارخانه تولید کننده لوله گالوانیزه قزوین، این لوله ها به گونه‌ای طراحی و تولید می ‌شوند […]

  3. […] دارای تفاوت‌های زیادی هستند. در کارخانه تولید کننده لوله گالوانیزه قزوین، این لوله ها به گونه‌ای طراحی و تولید می ‌شوند […]

  4. نورا 2021/01/30 at 22:57 - Reply

    چه تفاوتی بین تولید کننده لوله گالوانیزه برق گرم و تولید کننده لوله گالوانیزه برق سرد وجود دارد؟

دیگاه خود را ارسال کنید.