گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم چیست ؟

به گالوانیزه سرد الکترو گالوانیزه نیز گفته می شود، وسایل الکترولیتی وجود دارند که روغن و ترشی را به داخل محلول حاوی نمک روی خارج کرده و به الکترود منفی دستگاه الکترولیز متصل می کند یک صفحه روی در سمت مخالف قطعه کار قرار می گیرد تا به دستگاه الکترولیز متصل شود الکترود مثبت ، وقتی برق روشن می شود و جریان برق ورودی از الکترود مثبت به سمت الکترود منفی منتقل خواهد شد ، یک لایه روی روی قطعه کار رسوب می کند..

گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم چیست ؟

گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد (Cold galvanizing) در واقع استفاده از یک رنگ غنی از روی در سطح قطعات فولادی یا آهنی برای محافظت از آنها در برابر خوردگی است. گالوانیزه سرد به اندازه گالوانیزه گرم دوام ندارد و در جاهایی که استقامت فلزات مورد نظر است از این روش استفاده نمی شود.

فرآیند گالوانیزه کردن اساساً افزودن یک روکش بر روی هر فلز پایه ای به منظور افزایش استحکام ، کارایی و همچنین دوام آن است. در بیشتر موارد گالوانیزاسیون، فلز پایه از جنس فولاد است و روی فلزی است که فولاد با آن روکش شده است. این روکش روی از فولاد ضد زنگ به راحتی در برابر مقاومت محافظت کرده و دوام آن را افزایش می دهد و به همین دلیل فرایند گالوانیزه محبوبیت فراوانی در صنعت دارد.

 

گالوانیزه سرد چگونه انجام می شود؟

گالوانیزه کلد با سایر انواع گالوانیزه متفاوت است زیرا یک فرآیند نقاشی واقعی است. در این روش از یک پولیش غنی شده از روی مبتنی بر رزین استفاده می شود. روش های آماده سازی برای گالوانیزه سرد با حذف اولیه کالامین در صورت وجود و از بین بردن چربی و گرد و غبار سطح فلز انجام می شود.

رنگ های روی ممکن است توسط برس ، غلطک ، اسپری و غیره استفاده شوند. روکش ها همچنین ممکن است با وسایل الکتروگالوانیزه کننده اعمال شود. رنگهای غنی از روی که در این روش به کار می روند با توجه به وجود یک ترکیب اتصالی با پوشش های معمولی متفاوت است. این اتصال دهنده ها به روی اجازه می دهند به صورت مکانیکی به فولاد متصل شود تا سطح محافظت موثری را ارائه دهد.

آماده سازی سطح مورد نیاز برای استفاده از روکش های غنی از روی دردسر کمتری نسبت به تکنیک گالوانیزه گرم دارد. قبل از شروع عملیات پوشش زنی سطح قطعات فلزی باید تمیز و خشک باشد. معمولاً برای از بین بردن زنگ زدگی یا هر محصول فرسایش دیگری که ممکن است وجود داشته باشد ابتدا از یک برس سیمی استفاده می شود. خاک ، گریس ، مواد شیمیایی و سایر ترکیبات آلی نیز باید بر این اساس حذف شوند. پس از آماده شدن سطح ، روکش روی بر حسب تعداد لایه های مورد نیاز روی سطح قرار می گیرد.

 

گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون (golvanaize) یکی از اقتصادی ترین روش های محافظت فلزات در محیط های خوردنده است. طی این فرآیند که نوعی حفاظت گالوانیکی است، فلز پایه به منظور مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی به طور کامل با لایه ای از فلز روی (zn)  پوشانده می شود که برای این منظور می توان فولاد را در حمام مذاب روی غوطه کرد.
علت استفاده از فلز روی در این فرآیند خاصیت حفاظت کاتدی این فلز است، خاصیتی که در آن کاتد جایگزین آند می شود و با ایجاد یک سطح هم پتانسیل و مثبت (کاتود) در کلیه مناطق سطح فلز، از ورود یون های فولاد به محیط اطراف جلوگیری به عمل می آید و جریان خوردگی متوقف می شود. هر چه ضخامت فلز روی بیشتر باشد، میزان مقاومت پوشش و در نتیجه مقاومت فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی بیشتر می شود. طول عمر فلز گالوانیزه شده، هزینه گالوانیزه کردن و محیطی که فلز در آن قرار خواهد گرفت در انتخاب وزن و ضخامت روی تاثیر گذار است.

ورق ها و مفتول های فولادی با این روش گالوانیزه شده و برای استفاده در محیط های روباز و قرار گرفتن در در معرض آب و هوای مرطوب و در محیط خوردنده مانند دریا مناسب است. مفتول  گالوانیزه برای تولید انواع توری، توری حصاری، توری مرغی، توری گابیون و سیم خاردار به کار گرفته می شود تا مانع از خوردگی و افزایش طول عمر آن شود.

 

تفاوت ورق گالوانیزه تولیدی به روش گرم و سرد

در صنایع مختلف به خصوص اتومبیل سازی از ورق های فولادی برای ساخت بدنه ماشین آلات و مخصوصا اتومبیل استفاده می شود. یکی از فاکتورهای مهم در استفاده از این ورق ها جلوگیری از خورده شدن و صدمه دیدن این ورق ها می باشد. بدین منظور از لایه ای محافظ فلز روی جهت جلوگیری از خورده شدن ورق استفاده می گردد. به این ورق ها در صنعت ورق گالوانیزه گفته می شود. روش گالوانیزاسیون ورق گالوانیزه به دو صورت سرد و گرم انجام می گیرد که در ادامه به توضیح بیشتر آن خواهیم پرداخت.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم و تشخیص فرق آن / تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم 

لوله های فولادی از لوله های مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که انواع مختلفی دارند و در سایزهای مختلف تولید میشوند. این لوله ها برای این که در برابر مواد خورنده و سایش محافظت شوند با پوششی از فلز پوشانده میشوند و به لوله های گالوانیزه فولادی تبدیل میشوند.

در واقع لوله گالوانیزه لوله فولادی است که با یک لایه از فلز روی پوشش داده شده است.

لوله های گالوانیزه توسط دنده پیچ ها به هم متصل شده و در دو نوع سرد و گرم تولید میشود.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

گالوانیزه گرم که از قدیمی ترین روشهای گالوانیزه کردن فلزات است از 150 سال پیش تا به حال استفاده شده است. در این روش لوله فولادی در روی مذاب با دمای 460 درجه سانتی گراد غوطه ور شده تا پوششی بر روی آن ایجاد شود. سپس از محیط روی مذاب خارج شده و با اکسیژن و کربن واکنش انجام داده و به لایه ای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی تبدیل میشود. 

ضخامت لایه گالوانیزه در این روش بین 100 تا 130 میکرون است. ظاهر لایه روی در روش گالوانیزه گرم ، مات و کدر و به رنگ طوسی است و سطح یک نواخت و صافی ندارد.

در روش گالوانیزه سرد (الکترولیز) نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی (الکترولیت) ریخته و به قطعه مورد نظر اسپری می کنند. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش در حدود 25 میکرون است. ظاهر لایه روی یا زینک در روش گالوانیزه سرد ، براق و یک نواخت است.

لوله گالوانیزه سرد در دمای پایین تری آبکاری می شوند و حالت روکش مانند از روی zinc ، روی لوله قرار میگیرد . عمر مفید لوله گالوانیزه سرد زیر خاک در نهایت بین 3 حداکثر الی 4 سال است و روی خاک و جای مرطوب نهایتا 5 سال عمر میکند .

لوله فولادی گالوانیزه سرد در جای خشک و اگر روی زمین جایی که آفتاب بخورد و رطوبت زیادی نباشد میتواند تا حداکثر هشت 8 سال عمر کند. 

لوله گالوانیزه گرم عمر بیشتری دارد چون در دمای چهار صد و شصت درجه سانتی گراد 460c آبکاری میشوند . به آبکاری گالوانیزه سرد و گرم ، اصطلاحا روی بری یا قلع بری نیز گفته میشود . وقتی در این دمای بالا یعنی 460 درجه آبکاری گرم انجام میشود ، مولکول های قلع با مولکولهای آهن لوله فولادی عمل شیمیایی و اتصال محکم و مقاومی شکل میگیرد و باعث میشوند تا لوله گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری نسبت به لوله گالوانیزه سرد پیدا کند.

در لوله گالوانیزه گرم با ضخامت 2 میلیمتر ، میزان روی بری آبکاری گرم 14 درصد از وزن لوله گالوانیزه گرم را تشکیل میدهد . عمر مفید لوله های گالوانیزه گرم بین 25 تا 30 سال است .در حالی که در بهترین شرایط یک لوله گالوانیزه سرد نهایتا تا 8 سال عمر مفید دارد . دمای 460 درجه سانتی گراد و ادغام شدن مولکولهای قلع و فولاد باعث طول عمر بسیار زیاد لوله گالوانیزه آبکاری گرم میشود .

آماده سازی فلزات برای گالوانیزاسیون

برای اینکه روی (زینک) به سطح فلز کاملا بچسبد و لایه ای محافظ تشکیل دهد، باید سطح فلز کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و ناخالصی و زنگ زدگی باشد. بنابراین قبل از عملیات گالوانیزاسیون، فلزات را در محلولی اسیدی مانند اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک به همراه ایجاد لرزش و حرکت غوطه ور می کنند تا هر گونه اضافات و آلودگی از سطح آن ها از بین برود. سپس عملیات گالوانیزه گرم یا سرد را شروع میشود البته باید توجه کرد که ورق هایی که در بازار با عنوان ورق گالوانیزه به فروش میروند هم با روشی تقریبا مشابه آبکاری گرم تولید می شوند.

کاربرد گالوانیزه سرد وگرم

روش گالوانیزه سرد بیشتر برای پوشش فلزاتی به کار میرود که مصارف بهداشتی دارند یا ورق و لوله هایی  هستند ضخامت کم و قطعات فلزی ریز دارند. همچنین در صنایع ساخت خودرو ،پیچ و مهره و قطعه سازی نیز کاربرد دارد.

از روش گالوانیزه گرم بیشتر برای پوشش دهی قطعات مورد استفاده در فضای باز استفاده میشود. مثلا دکل های مخابراتی، گارد ریل جاده ها، دکل های فشار قوی برق، لوله های آب با ضخامت بالا و تیر های برق با این روش پوشش دهی می شوند تا در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند.

تشخیص لوله گالوانیزه آبکاری سرد و آبکاری گرم

در بین لوله های گالوانیزه گرم و سرد ، لوله گالوانیزه گرم به خاطر حرکت شیمیایی انجام شده در زمان آبکاری و به دلیل دمای بالای کار ، براق تر از لوله گالوانیزه سرد است . در لوله های گالوانیزه سرد میزان براق بودن لوله بستگی به لوله و ورق لوله دارد. مثلا لوله هایی با ضخامت 1 و 1.5 میلیمتر که اصطلاحا لوله مبلی هم میگویند چون ورق براق تری دارند ، گالوانیزه براق تری هم دارند اما به طور کلی گالوانیزه گرم از سرد براق تر است .

تفاوت دیگر لوله گالوانیزه سرد و گرم در این است که لوله های گالوانیزه گرم اغلب به صورت دو سر رزوه دنده تولید میگردند اما لوله گالوانیزه سرد بدون رزوه است و میتوان آن را رزوه دار نیز کرد . همچنین از لوله گالوانیزه سرد برای تولید نیپل دو سر دنده نیز استفاده میشود .

استانداردهای گالوانیزه

پوشش گالوانیزه که  همان آبکاری به وسیله عنصر اصلی روی و برخی عناصر دیگر بر سطح فلزات پایه همچون آهن و استیل و آلومینیوم است ، دارای دو پارامتر اصلی ضخامت پوشش نشانده شده و نوع دانه های شکفته یا همان اسپنگل ها است. یک سطح گالوانیزه شده، اصولا دارای چند لایه گوناگون می باشد که از سطح خارجی شروع شده و به فلز پایه که آهن یا استیل است می رسد.

پارامتر ضخامت پوشش یک مولفه بسیار مهم در عملکرد محصول است و باید مطابق با آخرین استاندارد باشد. اگر ضخامت زیاد بر روی محصول ایجاد شود خواص مقاومت به فرسایش و خوردگی بیشتر می شودولی انعطاف پذیری و فرم پذیری محصول کاهش پیدا می کند. از طرفی ضخامت پوشش کمتر به معنی جوش پذیری و فرم پذیری بهتر است. بنابراین می بایست این ضخامت در یک بازه معین قرار گیرد.

ضخامت پوشش را میتوان از نظر دیگری بررسی کرد و آن هم مقدار وزن پوشش در بازه سطح است، این مبنای تست های کیفی خط تولید نیز است.

 

تفاوت آبکاری سرد و گرم گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه به چه لوله ای گفته می شود و چند نوع است؟ تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد در چیست؟ لوله های گالوانیزه سر و گرد چه کاربردها و قابلیت هایی دارند؟

امروزه لوله ها در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، آب، گلخانه ها، حصار کشی، تصفیه خانه ها، کشاورزی، آبرسانی، برق و مخابرات نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند، از این رو انواع مختلفی از لوله ها برای مصارف گوناگون ساخته شده اند که از مهم ترین آنها می توان به لوله ها سیمانی، پلاستیکی، فلزی، پی وی سی، یو پی وی سی و گالوانیزه اشاره کرد که هر کدام با توجه به خصوصیات و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارند کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند.

لوله های گالوانیزه به عنوان یکی از پر مصرف ترین نوع لوله ها شناخته می شوند که بر اساس جنس مواد سازنده و نوع مصرف به انواع مختلفی تقسیم می شود. در این مقاله از  قصد داریم به بررسی تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد بپردازیم.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله های گالوانیزه در اصل لوله های فلزی هستند که برای جلوگیری از اکسید شدگی، پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی آنها، تحت عمل گالوانیزاسیون قرار می گیرند و به همین دلیل به عنوان لوله های گالوانیزه شناخته می شوند. موادی که عنوان لایه پوشش در عملیات گالوانیزاسیون استفاده می شوند شامل روی، قلع و برخی از ترکیبات آهنی است. به صورت کلی لوله های گالوانیزه به دو دسته تقسیم می شوند:

لوله گالوانیزه فولادی:

لوله های گالوانیزه فولادی در مقایسه با لوله های آهنی وزن پایین تری دارند و از آنها بیشتر برای تهویه استفاده می شود. جنس این نوع از لوله ها از فولاد نرم است و برای جلوگیری از زنگ زدگی آن را با روی پوشش می دهند. لوله های گالوانیزه فولادی نسبت به اسید حساسیت بالایی دارند و هر اسیدی که برا چدن مضر باشد می تواند به این لوله نیز آسیب برساند اما در مقابله با آب هیچ مشکلی ندارند و حتی مجاورت با آب می تواند باعث سختی بیشتر آنها شود.

لوله های گالوانیزه آهنی:

این لوله ها با استفاده از آهن سفید نورد داده می شوند و پس از جوش دادن آنها وارد یک مخزن از روی مذاب می شوند تا پوشش روی را به خود بگیرند. این لوله ها در رنگ های تیره و خاکستری و با وزن های سبک و سنگین ساخته می شوند.

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

تشخیص تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد کار آنچنان دشواری نیست و فقط با بررسی چند فاکتور ساده می توان آنها را شناسایی کرد. لوله های گالوانیزه سرد و گرم از نظر مقاومت تفاوت بسیار زیادی دارند که به علت نحوه آبکاری آنها است. تمامی لوله های گالوانیزه سرد و گرم قابلیت آبکاری دارند که این مورد می تواند در شناسایی آنها کمک کند.

لوله گالوانیزه سرد چیست؟

لوله گالوانیزه سرد به لوله های گالوانیزه آهنی یا فولادی گفته می شود که در دمای پایین آبکاری می شوند و روکش روی بر روی آنان قرار می گیرد. با توجه به شرایط محیطی که لوله در آن استفاده می شود می توان گفت که عمر مفید آن بین ۳ تا ۷ سال است و در صورتی که در جای خشک استفاده شود و رطوبت زیادی نداشته باشد می تواند تا ۸ سال نیز عمر کند.

آبکاری لوله های گالوانیزه به صورت سرد باعث می شود که روکش روی آن که از جنس روی است حدود ۲ تا ۷ درصد از وزن کل لوله را تشکیل بدهد. این درصد بستگی به میزان ضخامت روکش روی دارد که به ضخامت های ۱، ۱٫۵ و ۲ میلیمتری تقسیم می شوند.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

لوله گالوانیزه گرم به لوله های گالوانیزه فولادی یا آهنی اطلاق می شود که در دمای بالا (۴۲۰ درجه سانتی گراد) آبکاری می شوند و با روکشی روی پوشش داده می شوند. مولکول های قلع یا روی با مولکول های آهن لوله فولادی عمل شیمیایی و اتصال محکم و مقاومی انجام می دهند و باعث می شوند تا لوله گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری نسبت به لوله گالوانیزه سرد داشته باشد.

با توجه به شرایط محیطی که لوله در آن استفاده می شود می توان گفت که عمر مفید آن بین ۲۵ تا ۳۰ سال است (دمای ۴۲۰ درجه سانتی گراد و ادغام شدن مولکول های قلع و فولاد باعث افزایش بسیار زیاد عمر لوله گالوانیزه آبکاری گرم می شوند)

دیگاه خود را ارسال کنید.