لوله گالوانیزه گلخانه‌ای و ویژگی‌های آن

امروزه از لوله‌های گالوانیزه به خاطر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار استفاده می‌شود. لوله گالوانیزه گلخانه یکی از انواع پر كاربرد آن است. استفاده از این جنس لوله برای ساخت اسکلت گلخانه‌ها از جهات بسیاری حائز اهمیت است. حتماَ اطلاع دارید که برای ساخت اسکلت گلخانه می‌توان از مصالح چوبی، آهنی، آلومینیوم و فولاد گالوانیزه استفاده کرد. انتخاب هر کدام از این مصالح مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما اگر به دنبال یک اسکلت گلخانه ارزان، سبک، بادوام، محکم، طول عمر بالا و با سایه‌اندازی کم هستید، لوله گالوانیزه گلخانه‌ای می‌تواند بهترین انتخاب باشد. چنان‌چه مایل هستید بیشتر درباره لوله گالوانیزه گلخانه، انواع، ویژگی‌ها و قیمت آن بدانید، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

لوله گالوانیزه گلخانه چیست؟

انواعی از لوله‌ فولادی که دارای پوشش گالوانیزه هستند و در ساخت گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله گالوانیزه گلخانه‌ای در سایزها و طول‌های متعدد ساخته می‌شود. این سازه به عنوان سقف، ستون و پایه گلخانه می‌تواند کاربرد داشته باشد. علاوه‌بر این ممکن است جهت ساخت سازه سالن پرورش قارچ، فنس‌کشی، حصار خیابان‌ها و گاردریل‌ها و تجهیزات نورپردازی در سالن‌های دام و طیور نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این لوله‌ها مانند دیگر مقاطع گالوانیزه از طریق فرآیند نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. بنابراین براساس نحوه تولید شامل لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد است.

لوله گالوانیزه گلخانه چیست؟

لوله گلخانه‌ای گرم

این لوله‌های فولادی با استفاده از لایه فلز روی آبکاری می‌شوند. شیوه آبکاری گرم به صورت غوطه‌وری مذاب انجام می‌شود. دمای آبکاری در این روش بالای 420 درجه‌سانتی‌گراد است. به همین خاطر پوشش فلز روی در لوله گالوانیزه گلخانه گرم ضخامت بیشتری دارد. این مسئله باعث افزایش استحکام سازه می‌شود. بنابراین از لحاظ طول عمر در مقایسه با روش گالوانیزاسیون سرد، بهتر عمل می‌کند. به طور میانگین طول عمر لوله گلخانه‌ای گرم 25 الی 30 سال است. همچنین این سازه‌ها به خاطر حرارت بیشتر دارای ظاهر براق‌تری هستند.

لوله گلخانه‌ای سرد

تفاوت اصلی این سازه‌ها با لوله گالوانیزه گرم در دمای آبکاری آنها است که نهایتاً در 70 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. روش آبکاری سرد به شیوه  الکترولیز صورت می‌گیرد. در واقع لایه روی به صورت پاشیده شدن روی لوله ورق سیاه قرار داده می‌شود. با توجه به دمای آبکاری، لوله گالوانیزه گلخانه‌ای سرد از طول عمر کمتری برخوردار است. به طور متوسط طول عمر آنها پنج سال می‌باشد. البته این مقدار با توجه به شرایط جوی و نحوه نگهداری سازه می‌تواند کمی متفاوت باشد. با توجه به اینکه در این سازه‌ها لایه روی سریعتر از بین می‌رود، قیمت لوله گالوانیزه سرد در بازار از قیمت لوله گالوانیزه گرم ارزان‌تر است.

انواع لوله گالوانیزه گلخانه‌ای

از این سازه‌ها با توجه به مشخصات فنی آنها برای ساخت گلخانه‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه در سایزهای مختلف وجود دارند. به همین خاطر ساخت گلخانه‌های کوچک و بزرگ با استفاده از این متریال بلامانع است. انواع

لوله گالوانیزه گلخانه عبارتنداز:

  • لوله گالوانیزه کشاورزی
  • لوله گالوانیزه صنعتی
  • لوله گالوانیزه سنگین
  • لوله گالوانیزه سبک

ویژگی‌های لوله گلخانه

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، اسکلت گلخانه می‌تواند از جنس‌های مختلف تهیه شود. اما لوله گالوانیزه گلخانه‌ای انتخاب بهتری است. همچنین در میان انواع سایزهای لوله گالوانیزه، لوله‌های با سایز یک اینچ، یک دوم اینچ و سه چهارم اینچ به خاطر وزن سبک‌تر و نصب راحت‌تر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاید برایتان سوال پیش آمده باشید که علت برتری جنس گالوانیزه چیست؟ در مورد ویژگی‌ها و مزیت استفاده از آن در زیر شرح می‌دهیم.

به خاطر پوشش لایه روی در برابر زنگ‌زدگی و پوسیدگی کمتر آسیب می‌بیند
طول عمر بالایی دارد
ساختار یکپارچه‌ای دارد
از لحاظ ضخامت دارای تنوع است
در برابر ضربات احتمالی مقاوم است
در برابر رطوبت گلخانه دچار پوسیدگی نمی‌شود
با استفاده از دستگاه های مناسب تاب‌گیری شده و فاقد قوس و تاب است
از کیفیت مطلوب برخوردار است
طول عمر بالایی دارد

مزیت‌های استفاده از لوله گالوانیزه در ساخت گلخانه

گلخانه‌ها از لحاظ شکل ظاهری دارای انواع مختلفی هستند. به عنوان مثال به صورت نیم‌کره‌ای و طولی ساخته می‌شوند. یکی از مزایای لوله گالوانیزه گلخانه قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری آن است. بنابراین به راحتی می‌توان هر شکلی را با آن به اجرا در آورد. دیگر مزیت‌های آن عبارتنداز:

حمل‌ونقل راحت و آسان
قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
مقاوم در برابر شرایط جوی
قیمت مقرون‌به‌صرفه
امکان جابه‌جایی
اتصالات در دسترس
طول مناسب سه متری و 6 متری
امکان باز و بسته‌ کردن
نصب سریع و راحت

قیمت لوله گلخانه‌

یکی از موضوعات مهمی که در هنگام خرید لوله گلخانه مطرح می‌شود، قیمت آن است. به طور کلی قیمت لوله گالوانیزه گلخانه‌ در مقایسه با لوله گلخانه آلومینیومی ارازن‌تر است. جنس آلومینیوم بیشتر به خاطر جذابیت ظاهری آن در محیط‌های خانگی استفاده می‌شود. با این حال عواملی مثل سایز، طول، ضخامت، وزن، قیمت آهن‌آلات، نرخ تورم و فرآیند تولید (نورد گرم و سرد) در قیمت لوله گالوانیزه موثر هستند.

لوله‌‌ گالوانیزه گلخانه‌ای براساس وزن در سه گروه لوله گالوانیزه سبک، لوله گالوانیزه متوسط و لوله گالوانیزه سنگین دسته‌بندی می‌شوند. طبیعی است که هر چه وزن لوله سنگین‌تر باشد، هزینه خرید آن گران‌تر است. علاوه‌بر اینها شرکت سازنده هم در قیمت‌گذاری انواع لوله گالوانیزه نیز نقش دارد. از برندهای داخلی معروف می‌توان به شرکت پروفیل و لوله  سپنتا، ساوه، درپاد تبریز، اهواز، قزوین و اصفهان اشاره کرد. در ضمن لوله گالوانیزه گلخانه به صورت بندیل بسته‌بندی شده و سایز و استاندارد تولید آن روی لوله درج می‌شود.

 

دیگاه خود را ارسال کنید.