لوله بدون درز
By منتشر شده در 2021/04/20دسته بندی0 Comments

روش تولید لوله بدون درز ، لوله های بدون درز یا مانیسمان از انواع لوله های فولادی هستند که در سطح آنها هیچ گونه جوش یا درزی وجود ندارد. بنابراین فرآیند تولید این لوله ها متفاوت می باشد.

روش تولید لوله بدون درز

روش تولید لوله های بدون درز یا مانیسمان به این گونه است که به جای اینکه ورق فولادی خم شود، ابتدا آن را به شکل لوله در آورده و سپس آن را جوشکاری می کنند. از آنجایی که نام مخترع روش تولید این لوله ها، مانیسمان بود، بنابراین لوله های بدون درز با نام مانیسمان در کشور ما معروف شده اند.

هنگامی که شمش فولادی در میان دیسک های مخصوص یا غلطک قرار می گیرد، از طریق اعمال کردن نیروی کششی در عملیات نورد طول آن افزایش پیدا می‌کند و بعد از گداخته شدن با کمک پرتاب سمبه به درون شمش، در مقطع فولادی یک سوراخ به وجود می‌آید و به شکل لوله در خواهد آمد.

تمامی این مراحل موجب به وجود آمدن لوله های بدون درز مانیسمان می شود. لوله های بدون درز دارای تحمل زیاد در برابر فشار مایعات و گازها هستند و از آن ها برای صنایع پتروشیمی، بویلرها، تانکرهای حمل مواد سوختی که قابل اشتعال هستند و صنایع اسلحه سازی و آزمایشگاه های حساس استفاده می‌ شود. زیرا این لوله ها از استحکام و ظرافت زیادی برخوردار هستند.
در ادامه به معرفی مراحل مختلف فرایند تولید لوله بدون درز یا مانیسمان می‌پردازیم.

مراحل تولید لوله های بدون درز

برشکاری: نخستین مرحله برای تولید این لوله ها، مرحله برشکاری است که ابتدا برای شروع بیلت ها و یا شمش های فولادی را در طول های شیش یا دوازده متری می برند.

گرمادهی: در این مرحله برای اینکه شمش فولادی گرما ببیند، آن را در کوره مخصوص گداخته می کنند تا انعطاف پذیری آن بالا رفته و برای مرحله ی بعد آماده شود.

سوراخکاری: در این مرحله با کمک یک میله نوک تیز، یک سوراخ در شمش گداخته شده به وجود می آورند.

الانگاتور: شمش فولادی در این مرحله همگن سازی و گرد می شود.

پرتاب سمبه: یکی از مراحل اصلی و جالب برای تولید لوله های بدون درز، این مرحله می باشد. یک سمبه که دارای طول ۱۲ متر می باشد با سرعت خیلی زیاد به سوی مرکز شمش گداخته شده پرتاب شده تا سوراخی که در مقطع شمش به وجود آمده است، یکنواخت شود و شکل لوله به خود بگیرد.

تاب گیری: در صورتی که در سطح لوله، در زمان کار کردن بر روی آن ناصافی و یا پیچشی به وجود آمده باشد، در این مرحله آن را برطرف می کنند.

جدا کردن سمبه: در این مرحله سمبه ای که به درون شمش گداخته شده رفته بود، باید خارج شود.

کروی سازی: پس از این که سمبه جدا شد، نوبت به این می رسد تا سر و ته لوله‌ که تیز و برنده است، به شکل کروی در آورده شود.

کشش لوله: با در نظر گرفتن ضخامت شمش اولیه و لوله مورد نظر و همچنین بر اساس استانداردهای تعیین شده، در این مرحله باید لوله کشیده شود تا به سایز درخواستی برسد.

خنک سازی: پس از اینکه لوله نورد شده و کشیده شده به سایز مطلوب رسید، با استفاده از فرایندهای خنک سازی یا آب، لوله ها در این مرحله سرد می شوند.

مرحله برشکاری: در این مرحله مطابق با درخواستی که مشتری دارد، لوله ها با طول های مورد نظر که معمولاً ۶ و ۱۲ متری هستند، بریده می شوند.

تمیزکاری یا اسیدشویی: در صورتی که ضایعات روی سطح و یا داخل لوله باقی مانده باشند، در این مرحله آنها را پاک و زدوده می کنند.

کونیک کاری: برای اینکه لوله ها دارای ظاهر بهتر و سطح مقطع مناسب تری برای جوشکاری باشند، در این مرحله سر و ته لوله صاف و یکنواخت ‌می شود.

روغن کاری و پولیش: با استفاده از روغن های مخصوص در این مرحله لوله ها را پولیش می زنند و آنها را براق می کنند که البته این مرحله بیشتر برای لوله های صادراتی انجام می شود.

بسته بندی: مرحله آخر نوبت به بسته بندی لوله های بدون درز می رسد. برای این کار با استفاده از تسمه هایی به شکل شش ضلعی بندیل شده در صورتی که نیاز باشد، سر و ته لوله ها را با درپوش پلاستیکی می بندند.

برای خرید و اطلاع از قیمت لوله بدون درز با

شماره های تلفن: ۴۴۲۵۴۵۶۵-۰۲۱
تلفن تماس: ۴۴۲۵۳۵۶۵-۰۲۱
تلفن همراه: ۰۴۳۴۵۶۵-۰۹۱۲

تماس حاصل فرمایید.

دیگاه خود را ارسال کنید.