تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم لوله گالوانیزه گرم از طریق غوطه‌ور کردن آهن و فولاد در حمام روی مذاب حاصل می‌شود. لوله گالوانیزه سرد نیز با فرآیند رنگ‌آمیزی سطوح بیرونی فلز به‌وسیله رنگ‌های غنی از روی به دست می‌آید. درست است که روش گالوانیزه گرم با اثربخشی بهتری می‌تواند نسبت به روش گالوانیزه سرد لوله‌ها را در برابر خوردگی محافظت کند، اما روش گالوانیزه سرد در دسترس‌تر است، از هزینه کمتری برخوردار می‌باشد، قابلیت تجدید پذیری دارد و برای مصارف کوچک‌مقیاس و خانگی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

روش دیگری نیز در استفاده از هر دو روش وجود دارد که با عنوان سیستم دوبلکس شناخته می‌شود. این روش به حالتی اطلاق می‌گردد که لوله گالوانیزه گرم، رنگ‌آمیزی شود یا به‌عبارت‌دیگر با رنگ‌های غنی از روی پوشش داده شود. پوشش دوبلکس، روش بسیار پیچیده‌تری از محافظت در برابر خوردگی را ارائه می‌دهد که به‌عنوان اثر هم‌افزایی شناخته می‌شود. در این روش، لایه بیرونی رنگ یا پوشش پودری به‌عنوان یک مانع اضافی عمل می‌کند، سرعت تخریب روی را کاهش  و عمر لوله گالوانیزه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. سیستم دوبلکس دارای حفاظت در برابر خوردگی بیشتری معادل با ۱٫۵ تا ۲٫۳ برابر مجموع عمر مورد انتظار در هر روش به‌تنهایی است.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

کاربردهای لوله گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد یا رنگ‌آمیزی روی (با قلم‌مو یا اسپری) شامل غبار روی مخلوط با زینک و چسب‌های آلی یا معدنی است. این رنگ‌های غنی از روی، معمولاً حاوی ۹۲ تا ۹۵ درصد فلز روی هستند و می‌توانند روی فولاد و لوله‌های سازه‌ای که در معرض طیف وسیعی از محیط‌های جوی خورنده مانند پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها، تجهیزات معدنی و غیره قرار دارند، اعمال شوند. دیگر کاربردهای لوله گالوانیزه سرد عبارتند از سامانه‌های گرمایش و تهویه مطبوع، جوشکاری، تجهیزات جاده و مزرعه، پل‌ها، قایق‌ها، تجهیزات دریایی، حصارکشی، مخازن ذخیره‌سازی، علائم فلزی، ناودان‌ها و غیره.

 

فرق یا تفاوت لوله گالوانیزه آبکاری سرد و آبکاری گرم کار سختی نیست و نیاز به بررسی چند فاکتور ساده دارد .

لوله گالوانیزه سرد از لوله گالوانیزه گرم از جهت مقاومت بسیار متفاوت از و این تفاوت هم به خاطر روش آبکاری گرم و سرد در لوله های فولادی که به گالوانیزه تبدیل میگردند بوجود میاید . لوله های گالوانیزه چه گرم و چه سرد در هر سایزی امکان آبکاری دارند و هر لوله آهنی فولادی ای که در بازار تهران و ایران موجود باشد میتوان آبکاری گرم و سرد نمود اما سایز های پر مصرف این لوله ها نیز در ادامه برای هر موضوع مصرفی بررسی میگردد .

 

 

فرق لوله گالوانیزه سرد و گرم در عمر مفید آن به این صورت است که لوله گالوانیزه گرم ساوه یا لوله گالوانیزه سپنتا گرم ، لوله هایی هستند که با لوله سیاه آن یکی هستند . لوله گالوانیزه گرم بیشتر عمر میکند چون در دمای چهار صد و بیست درجه سانتی گراد ۴۲۰c آبکاری میشوند . اصطلاحا به آبکاری گالوانیزه سرد و گرم ، روی بری یا قلع بری نیز گفته میشود . وقتی در این دمای بالا یعنی ۴۲۰ درجه آبکاری گرم انجام میشود ، مولکول های قلع با مولکولکای آهن لوله فولادی عمل شیمیایی و اتصال محکم و مقاومی انجام میدهند و باعث میشوند تا لوله گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری نسبت به لوله گالوانیزه سرد داشته باشد .

در لوله گالوانیزه گرم با ضخامت ۲ میلیمتر ، میزان روی بری آبکاری گرم ۱۴ درصد از وزن لوله گالوانیزه گرم را تشکیل میدهد . عمر مفید لوله های گالوانیزه گرم بین ۲۵ تا ۳۰ سال است این در حالی است که در بهترین شرایط یک لوله گالوانیزه سرد نهایتا تا ۸ سال عمر مفید دارد . دمای ۴۲۰ درجه سانتی گراد و ادغام شدن مولکولهای قلع و فولاد باعث افزایش بسیار زیاد عمر لوله گالوانیزه آبکاری گرم میشوند .

جهت تماس با ما

برروی شماره ها کلیک کنید

۰۲۱۴۴۲۵۴۵۶۵
۰۲۱۴۴۲۵۳۵۶۵
۰۹۱۲۰۴۳۴۵۶۵

دیگاه خود را ارسال کنید.